Uloga roditelja u odrastanju tinejdžera
Biti
roditelj jednog tinejdžera je veoma zahtevan,a ne tako retko i težak posao.
Roditelji koji su do skoro imali dominantnu ulogu u emotivnom i socijalnom
razvoju deteta sada se doživljavaju kao „stranci“ ,oni koji se „ništa ne pitaju“,
čiji se stavovi procenjuju i
preispituju. Neminovnost,koja čeka svakog roditelja, jeste da se suoči sa
glavnim poslom svog tinejdžera a to je burno osamostaljivanje,odn. borbu za
samostalnost. Ova potreba je sasvim legitimna,čak poželjna, a psiholozi je objašnjavaju kao
proces separacije i individuacije. Tnejdžeri
žele da se odvoje od roditelja,oslobode zavisnosti od njih,ali u isto
vreme neophodna im je da ostanu u vezi sa njima jer su nedovoljno zreli da
preuzmu odgovornost za samostalnost koju traže. Vaspitni stil roditelja daće
okvir u kome će se slika tinejdžera razvijati kao i poseban doprinos u razvoju ličnosti deteta.
Glavni „posao“ tinejdžera jeste osloboditi se zavisnosti od
roditelja,postati samostalan i odrastao.Glavni „posao“roditelja jeste
prilagoditi vaspitni stil svom tinejdžeru kako bi dobio podršku,ljubav i
sigurnost u svom odrastanju.
Vaspitni stil roditelja
U periodu
osamostaljivanja, tinejdžeri preispituju ono što su im roditelji govorili i
govore o životu. Pravila koja im postavljaju sada se vrednuju na skali
prihvatljivog ili neprihvatljivog. Svojim postupcima i stvaranjem emocionalne
atmosfere u kojoj tinejdžer odrasta,roditelji utiču na razvoj ličnosti svog tinejdžera. Vaspitni stil roditelja upravo podrazumeva sva ona ponašanja roditelja
preko kojih uspostavlja odnos sa detetom. Ta ponašanja obuhvataju
emocionalnu dimenziju odnosa (emocionalna
toplina i roditeljsko razumevanje, odnosno količina podrške, ljubavi i ohrabrenja koju roditelj pruža detetu) i
dimenziju kontrole (roditeljski nadzor i zahtevi,odnosno roditeljska očekivanja
od deteta). Vaspitni stil roditelja u mnogome će uticati na formiranje
identiteta tinejdžera,ponašanje tinejdžera a za roditelje još bitnije uticaće na „preživljavanje“ odrastanja svog tinejdžera.
Vaspitni stil roditelja upravo podrazumeva sva ona ponašanja roditelja
preko kojih uspostavlja odnos sa
detetom.Obuhvata emocionalni odnos sa detetom i kontrolu,odnosno zahteve i
očekivanja.
Evo nekoliko vaspitnih stilova roditelja i njihov
uticaj na odrastanje dece:
AUTORITARNI
RODITELJI-autoritarni vaspitni stil
„JA NAJBOLJE ZNAM ŠTA JE DOBRO ZA MOJE DETE“
Kod
autoritarnih roditelja odnos sa detetom je jednosmeran,pun zahteva prema detetu
sa veoma malo topline u odnosu. To su roditelji čvrste discipline,vojničke,
nameću ograničenja i zahtevaju određena ponašanja od tinejdžera. Oni cene
poslušnost kod deteta a u slučaju da je ne dobiju služe se neodmerenim kaznama.
Komunikacija sa detetom je jednosmerna,bez objašnjena tipična :“ Zato što ja
tako kažem.“ U osnovi je da ovi roditelji pokazuju moć i dominaciju,pa čak i
nad svojim detetom,kroz stalnu kontrolu i nametanjem očekivanja od deteta. Iako je cilj roditelja
da kroz kontrolu nauče detet da samo kontroliše sebe (samokontroli), ipak
ovakav stil vaspitanja ne pruža dovoljno prostora detetu da samostalno odlučuje
i pravi izbore na osnovu sopstvenih uvida. Onda kada dobiju slobudu da odlučuju
stepen samokontrole će biti na pravom testu.
Kod
tinejdžera može se probuditi
inat,bes,ljutnja,neprijateljstvo,laganje - agresiju i nizak prag
tolerancije na frustraciju ili povodljivost,pokornost,potčinjenost,smanjenu
motivaciju za postignuća, apatiju –povučenost . Tako će i birati vršnjačke
grupe u kojima će se ili suprotstavljati roditeljima (npr.navijačke grupe ) ili
da zadovolje roditelje (ples,pevanje iako to nije u skladu sa interesovanjem
deteta). Tinejdžeri će pokazivati visok stepen nesigurnosti,strah,uznemirenost
i stalnu strepnju kako udovoljiti roditeljima-autoritetu .
PERMISIVNI
RODITELJI-popustljivi vaspitni stil
„DETE NAJBOLJE ZNA ŠTA MU
TREBA“
Kod ovih
roditelja dečija želja je zapovest. Obično se kaže da nemaju autoriteta i da
daju deci mnogo slobode.Vaspitni stil ovih roditelja jeste uzdržavanje od bilo
kakve frustracije deteta,odnosno od bilo kakvog disciplinovanja deteta. Ovakvim
stavom roditelji iako pružaju toplinu,ljubav i podršku svojoj deci sa druge
strane postavljaju male zahteve,slabo kontrolišu i ne postavljaju ograničenja.
Odnos sa detetom je krajnje jednosmerena ali ovog puta iz smera deteta prema
roditelju. Roditelj nudi detetu preteranu emocionalnu osetljivost koja će biti
osnova razvoja ličnosti deteta.U ovakvoj atmosferi roditelji daju svom tinejdžeru
svet u kome nema poštovanja pravila,svet u kome moraju da se poštuju samo
njihove želje i pravila.
Tinejdžeri vaspitavani popustljivim stilom roditelja
najčešće su veseli i vrlo slobodni,ali sve do trenutka kada su njihove želje
zadovoljene. Kada naiđu na ograničenja u ispunjavanju svojih želja i na zahteve
poštovanja pravila društva (škole,grupe institucije) ,postaju impulsivnog
ponašanja. Imaju slabu kontrolu nad sobom i nemaju osećaj odgovornosti za
situacije u kojima se nalaze. Može se reći da je tinejdžer u potpunom haosu
sopstvenih želja i načina dosezanja istih. Istovremeno, javljaju se emotivni problemi
jer tinejdžer nema bazičnu sigurnost roditelja koja mu je neophodna za razvoja.
Kritike koje dobijaju u društvu često doživljavaju kao napad na sopstvenu
vredost,što podstiče negativnu sliku deteta o sebi. Pored toga, tinejdžer uči u
odnosu sa roditeljima kako da nameće svoj želje,pa tako razvijaju manipulativne
oblike ponašanja. Manipulativno ponašanje će biti sredstvo dolaženja do
cilja,odnosno ispunjenje želje i koristiće se u svim sferama života.
INDIFERENTNI
RODITELJI- nezainteresovani vaspitni stil
„JA IMAM SVOJ ŽIVOT,DETE
IMA SVOJ ŽIVOT“
U
današnje vreme,nažalost, sve više je prisutan ovaj vaspitni stil. Roditelji su
previše okupirani sobom,ne interesuje ih previše šta dete radi ili nemaju „snage“
i vremena da se bave decom. Uglavnom ispunjavaju osnovne zadatke materijalnog
obezbeđivanja deteta ali se ne upuštaju u građenje emotivnog odnosa. Odnos je
vrlo površan,ne postoje zajedničke aktivnosti i nema emotivne razmene. Kontrola
deteta ne postoji, često ne znaju gde im je dete i sa kim se druži.
U ovakvoj
nezainteresovanosti tinejdžeri se osećaju odbačeno,zanemareno i nesigurno. Zbog
sopstvene nesigurnosti,dobijene iz odnosa sa roditeljima,u
socijalnim-vršnjačkim kontaktima ispoljavaju problematično ponašanje preko kojeg
stvaraju sliku „opasnog momka-devojke“, skloni su konzumiranju alkohola i
droge,nisu zainteresovani za školu i obaveze. Zahtevanje poštovanja bilo kakvih pravila za ove tinejdžere predstavlja
izvor ispoljavanja ne neutralizovane agresije,koja se može usmeriti ka sebi ili
ka okolini. Ovi tinejdžeri uporno traže reakciju okoline na njihovo ponašanje.
Kod njih se može primetiti da su veoma razdražljivi i promenljivog
raspoloženja. Na emotivnom polju javljaju se različiti problemi koji se
ispoljavaju kroz problematična-delinkventna ponašanja.
AUTORITATIVNI
RODITELJI-demokratski vaspitni stil
„MI GRADIMO DOBAR
ODNOS“
Vaspitni
stil ovih roditelja prema deci se može opisati kao emocionalno topli sa
odlučnim zahtevima i kontrolom. Pod kontrolom ne podrazumeva se gvozdena
disciplina,već učenje-vaspitavanje deteta da samo kontroliše sebe u stvarima za koje su razvojno sposobni. Roditelji
su blagi i odlučni,dosledni u zahtevima.Oni postavljaju zahteve detetu u skladu
sa njegovim razvojnim potrebama i mogućnostima. U demokratskom vaspitnom stilu roditelji
grade odnos sa detetom.Ne pokušavaju da dete oblikuju po sopstvenim
potrebama,već mu pružaju podršku da se razvija u skladu sa svojim potrebama a
da pritom poštuje određena pravila i vrednosti. Roditelji podržavaju kreativnost,znatiželjnost
i samostalnost deteta,vode računa o njegovim osećanjima a kontrola je usmerena
ka nepoželjnim ponašanjima .Roditelji uče svoju decu šta smeju a šta ne
smeju,odnosno koje ponašanje neće ugroziti ni njih a ni druge osobe.
Tinejdžerski
period je buran i sastoji se u preispitivanju vrednosnih stavova,a roditelji se
trude da razumeju dileme svojih tinejdžera i pomognu im u traženju
prihvatljivog rešenja za obe strane. Ne nameću svoja rešenja i mišljenja („ne
sole im pamet“), već vešto postavljaju pitanja koja će navesti tinejdžera da razmišlja
i zaključi koje su posledice određenog ponašanja i šta je korisnije za njega. Time
roditelj uči dete da razmišlja,kako bi samo kasnije donosilo odluke u životu
koje su dobre za njega. U odnosu poverenja mnogo će se lakše prevazići
turbulentne promene tinejdžerskog doba,jer sigurnost koju oseća tinejdžer u
odnosu sa roditeljima davaće mu krila u nošenju sa fizičkim,emotivnim i
socijalnim promenama na koje nailazi. Vaspitni stil koji će podrazumevati
obostrano poštovanje i uvažavanje doprinosi da se razvijaju pozitivna
osećanja,jer niko neće biti povređen u tom odnosu. Izgrađeni unutrašnji model
odnosa predstavljaće bazu sigurnosti za kasniji razvoj ličnosti i
uspostavljanje novih odnosa. Tinejdžeri će tako razvijati
samokontrolu,osećajnost i ambiciju ka
ostvarivanju sopstvenih ciljeva.
Roditelji
su blagi i odlučni,dosledni u zahtevima. Pod kontrolom ne podrazumeva se gvozdena
disciplina,već učenje deteta da samo kontroliše sebe u stvarima za koje su razvojno sposobni.
Roditelj uči dete da razmišlja i donosi odluke. Vaspitni stil koji će
podrazumevati obostrano poštovanje i uvažavanje doprinosi da se razvijaju pozitivna
osećanja,jer niko neće biti povređen u
tom odnosu.
Iako nije lako
roditeljima da stalno odmeravaju u komunikaciji sa tinejdžerima,da strpljivo i
odmereno reaguju,ipak ovakve veštine su neophodna. Zato je neophodno da
roditelji rade na sopstvenim veštinama.Veštinama komunikacije sa tinejdžerom ,a
posebno na veštinama tolerancije na frustraciju, jer su one kada se pojave
tinejdžeri na posebnom testu. I šta na kraju reći ... Odrastanje nije lako.
Setite se i sami kako je bilo. Ne postoje univerzalna rešenja,svako dete je za
sebe ličnost.Razmislite kojim vaspitnim stilom gradite odnos sa detetom, jer
kroz njega učite svog tinejdžera kako da odraste i postane emotivno i radno
zrela ličnost. Odvojte dovoljno vremena za građenje tog odnosa,jer će se
ulaganje višestruko isplatiti.
Neophodno
je da roditelji rade na sopstvenim veštinama,veštinama komunikacije sa
tinejdžerom ,a posebno na veštinama tolerancije na frustraciju,da odvoje
dovoljno vremena i strpljanja.
Marina Brašić
Нема коментара:
Постави коментар